وکتور یا گرافیک برداری چیست؟

گرافیک های برداری تصاویر کامپیوتری هستند که با استفاده از دنباله ای از توابع و دستورات ریاضی ایجاد می شوند و خطوط و اشکال را در فضایی دو بعدی یا سه بعدی قرار می دهند.

در گرافیک بردار ، کار یا فایل یک هنرمند گرافیک به عنوان دنباله ای از گزاره های بردار ایجاد و ذخیره می شود. یک فایل گرافیکی بردار مجموعه ای از نقاط را که باید به هم متصل شوند را توصیف می کند.

گاهی به این فایلها “فایلهای هندسی” نیز می گویند. تصاویر ایجاد شده با ابزارهایی مانند Adobe Illustrator و CorelDRAW ساخته میشوند.

گرافیک برداری برای چه مواردی استفاده می شود؟

هنرمندان گرافیک ، تصویرگران و طراحان به دلایل مختلف از گرافیک برداری استفاده می کنند ، از جمله موارد زیر:

مقیاس پذیری: قالب های بردار برای پروژه هایی که نیاز به گرافیک مقیاس پذیر دارند ، از جمله نوع و متن مقیاس پذیر ، مناسب است. به عنوان مثال ، لوگوهای شرکت و نام و یا روی بیلبورد ها نشان داده می شوند. یک لوگوی ایجاد شده با گرافیک برداری می تواند در ابعاد بسیار بزرگ نیز کیفیت بالایی داشته باشند.

توسعه برنامه وب: گرافیک های بردار در توسعه برنامه و وب مفید هستند زیرا برنامه های وب و گرافیک های موجود در آنها باید با اندازه های مختلف صفحه نمایش و انواع دستگاه کار کنند.

انیمیشن: تصاویر متحرک نیز معمولاً به صورت فایل های برداری تهیه می شوند که تصاویر تمیزتر و روان تری را ارائه می دهند.

طراحی به کمک کامپیوتر (CAD): برنامه های CAD به دلیل مقیاس پذیری و سهولت هنگام ویرایش فرمول های ریاضی ، اغلب از فایل های برداری برای ساخت ، مهندسی و طراحی استفاده می کنند.

 

مقایسه وکتور (گرافیک برداری) با رستر

گرافیک رستر از تعداد پیکسل های ثابت تشکیل شده است که باعث می شود مقیاس پذیری آنها کمتر از گرافیک برداری باشد. برای مثال در یک نقطه خاص ، هنگامی که تصویر شطرنجی بزرگ می شود ، لبه ها ناهموار می شوند و پیکسلی به نظر می رسند

مقایسه وکتور (گرافیک برداری) با رستر

ابعاد گرافیک رستر را نمی توان بدون کاهش کیفیت تصویر افزایش داد.

 

همچنین بین هر پیکسل ، حافظه گرافیکی رستری که در رایانه اشغال می شود ، رابطه ای یک به یک وجود دارد. رایانه ها باید اطلاعات مربوط به هر پیکسل یک تصویر رستری را ذخیره کنند ، در حالی که تصاویر بردار فقط مجموعه ای از نقاط را که باید با خطوط ، منحنی ها و غیره به هم متصل شوند ، ذخیره می کنند. به همین دلیل ، ویرایش فایل های برداری راحت تر از فایل های تصویری میباشد و نیاز به حافظه کمتری دارند، بعلاوه، حجم فایلها به طور چشمگیری کمتر هستند.

تصاویر بردار و رستر را می توان با نرم افزار مناسب به یکدیگر تبدیل کرد. Adobe Illustrator و Adobe Photoshop نمونه هایی از نرم افزاری هستند که کاربران را قادر می سازد تا یک فرمت برداری  را به فرمتهای دیگر تبدیل کنند.

فایل های رستر برای به تصویر کشیدن عمق رنگ خوب هستند ، زیرا هر پیکسل می تواند رنگ متفاوتی داشته باشد. و تعداد پیکسل هایی که می توانند رنگ های منحصر به فرد را نمایش دهند، بیشتر هستند، از این رو این قابلیت باعث می شود فرمت های فایل شطرنجی (رستر) برای ویرایش عکس های دیجیتالی مناسب باشند. (فتوشاپ ابزار قدرتمندی برای ویرایش فایلهای رستری میباشد)

انواع خاصی از فایل ها می توانند شامل عناصر بردار و شطرنجی باشند مانند فایل های PDF و SVG.

 

مزایا و معایب گرافیک برداری

مهم است که هم مزایا و هم معایب استفاده از فایل های برداری را در نظر بگیریم.

مزایا:

مقیاس پذیری: همانطور که قبلاً ذکر شد ، این مزیت اصلی گرافیک برداری است. از آنجا که گرافیک های بردار از روابط بردار ریاضی یا روابط بین نقاط که خطوط و منحنی ها را ایجاد می کنند مشتق شده اند ، در هر اندازه تمیز و دقیق به نظر می رسند.

حجم فایل کم: گرافیک های بردار به طور کلی اندازه فایل کمی دارند زیرا فقط تعداد کمی از نقاط و روابط ریاضی بین آنها را ذخیره می کنند. این روابط با کد بیان می شود ، که در مقایسه با ذخیره اطلاعات هر پیکسل، به حافظه کمتری نیاز دارند.

سهولت در ویرایش: ویرایش فایل های برداری آسان است زیرا کاربران می توانند روابط برداری، رنگ ها یا شکل خطوط را به سرعت تغییر دهند. در یک فرایند تکراری طراحی گرافیکی که نیاز به ویرایش زیادی دارد این ویژگی بسیار کارآمد و مفید است.

بارگذاری آسان: از آنجا که اندازه فایل ها کوچک هستند، انتقال و بارگذاری فایل های بردار در دستگاه ها و برنامه های مختلف آسان است.

سهولت در تکرار: برای ایجاد کلون از یک تصویر برداری و کپی کردن ویژگی های خاص یک گرافیک در تصویر دیگر بسیار ساده و آسان میباشد.

دقت: توانایی مقیاس بندی گرافیک های برداری به این معنی است که از ظاهر و دقت بسیار بالایی برخوردارند و تغیر رزولشن به هر میزان هیچ تاثیری در کیفیت نخواهد داشت.

معایب

جزئیات کمتر: فایل های برداری برای تصاویر پیچیده محدویت دارند. به عنوان مثال ، عکسهایی که نیاز به سایه و ترکیب رنگهای پیچیده دارند، نمی توانند به خوبی فایلهای شطرنجی از عهده این کار برآیند.

مهارت و زمان: ایجاد فایل های برداری نیاز به مهارت و زمان بیشتری دارند.

پشتیبانی در مرورگرهای وب: پشتیبانی کمتری از گرافیک برداری در مرورگرهای وب نسبت به گرافیک های شطرنجی وجود دارد.

ناسازگاری: بسته به میزان سازگاری رندر و ایجاد برنامه ها ، تصاویر برداری از یک  برنامه به برنامه دیگر میتواند متفاوت باشند.

انواع فایل های برداری

از چندین نوع فایل و فرمت برداری استفاده می شود که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند:

AI – فایل Adobe Illustrator

CDR – فایل تصویری CorelDRAW

DXF – رسم فایل فرمت Exchange

EPS – فایل PostScript محصور شده

SVG – فایل گرافیکی بردار مقیاس پذیر

.WMF – Windows Metafile

انواع مختلف فایل ها برای کارهای مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال ، فایل های AI معمولاً در رسانه های چاپی و گرافیک های دیجیتال استفاده می شوند. فایلهای EPS می توانند هم فایلهای شطرنجی و هم بردار باشند.

 

پیشنهاد ما جهت انتخاب نرم افزار: با توجه به گسترش استفاده از نرم افزار Adobe Illustrator وگرایش بیشتر شرکتهای طراحی به این نرم افزار و همچنین امکانات زیاد و قدرتمند جهت باز/ویرایش کردن انواع فایلهای EPS و AI … و بعلاوه، ارتباط بهینه با نرم افزار دیگر این شرکت Adobe Photoshop، پیشنهاد میکنیم  از نرم افزار Adobe Illustrator و آخرین ورژن آن 2020 استفاده کنید.

بالا

سبد خرید 0